Onze Algemene voorwaarden
Deze zijn grotendeels gebaseerd op de Uniforme Voorwaarden Horeca (UVH). Dit zijn de voorwaarden waarop in Nederland gevestigde horecabedrijven zoals hotels, restaurants, cafés en aanverwante bedrijven (waaronder cateringbedrijven, party-servicebedrijven e.d.), horecadiensten verlenen en horecaovereenkomsten sluiten.
Wij hebben enkele aanpassingen, onder andere met betrekking tot de termijnen voor het doorgeven van de wensen en het aantal personen voor diners, in verband met de kosten van het inkopen van de benodigde producten.
Artikel 1 Definities
Onder de navolgende woorden wordt in de UVH, en in de aanbiedingen en overeenkomsten waarop de UVH van toepassing zijn, telkens het navolgende verstaan.
- 1 Horecabedrijf
- 2 Gastheer
- Degene die een horecabedrijf vertegenwoordigt bij het afsluiten en uitvoeren van horecaovereenkomsten.
- 3 Verlenen van horecadiensten
- Het door een horecabedrijf verstrekken van logies en/of spijs en/of drank en/of het ter beschikking stellen van (zaal)ruimte en/of terreinen, alles met alle daarbij behorende werkzaamheden en diensten, en alles in de ruimste zin des woords.
- 4 Klant
- De natuurlijke- of rechtspersoon of vennootschap die met een horecabedrijf een horecaovereenkomst heeft gesloten.
- 5 Gast
- De natuurlijke perso(o)n(en) aan wie op grond van een met de klant gesloten horecaovereenkomst één of meer horecadienst(en) moet worden verleend. Waar in de UVH van gast, of klant, wordt gesproken, wordt zowel gast als klant bedoeld tenzij uit de inhoud van de bepaling en haar strekking noodzakelijkerwijze voortvloeit dat slechts één van beide bedoeld kan zijn.
- 6 Horecaovereenkomst
- Een overeenkomst tussen een horecabedrijf en een klant terzake een of meer door het horecabedrijf te verlenen horecadiensten tegen een door de klant te betalen prijs. In plaats van de term horecaovereenkomst wordt soms de term reservering gebruikt.
- 7 Hotelbedrijf
- Het horecabedrijf waarbij het verlenen van horecadiensten voornamelijk dan wel uitsluitend bestaat uit het verstrekken van logies.
- 8 Restaurantbedrijf
- Het horecabedrijf waarbij het verlenen van horecadiensten voornamelijk dan wel uitsluitend bestaat uit het verstrekken van spijs en bijbehorende drank.
- 9 Cafébedrijf
- Het horecabedrijf waarbij het verlenen van horecadiensten voornamelijk dan wel uitsluitend bestaat uit het verstrekken van drank.
- 10 Zaalverhuurbedrijf
- Het horecabedrijf waarbij het verlenen van horecadiensten voornamelijk dan wel uitsluitend bestaat uit het ter beschikking stellen van zaalruimte.
- 11 Reserveringswaarde (de waarde v/d horecaovereenkomst)
- De totale omzetverwachting van het horecabedrijf inclusief bedieningsgeld, (toeristenbelasting) en b.t.w. terzake een met een klant gesloten horecaovereenkomst, welke verwachting is gebaseerd op de binnen dat horecabedrijf geldende gemiddelden.
- 12 Koninklijk Horeca Nederland
- Het Koninklijk Verbond van Ondernemers in het Horeca- en Aanverwante Bedrijf “Horeca Nederland” c.q. de eventuele rechtsopvolger daarvan.
- 13 Annulering
- De in schriftelijke vorm door de klant aan het horecabedrijf gedane mededeling dat van een of meer overeengekomen horecadiensten geheel of gedeeltelijk geen gebruik zal worden gemaakt, dan wel de in schriftelijke vorm door het horecabedrijf aan de klant gedane mededeling dat een of meer overeengekomen horecadiensten geheel of gedeeltelijk niet verstrekt zullen worden.
- 14 No-show
- Het zonder annulering niet gebruik maken door een gast van een op grond van een horecaovereenkomst te verstrekken horecadienst.
- 16 Individu
- Iedere persoon die niet behoort tot een groep volgens bovengenoemde definitie.
- 17 Goederen
- Alle goederen, daaronder begrepen gelden, geldswaarden en geldswaardige papieren.
- 18 Kurkengeld
- Het bedrag verschuldigd terzake het in de ruimten van een horecabedrijf nuttigen van niet door dat horecabedrijf verstrekte drank.
- 19 Keukengeld
- Het bedrag verschuldigd terzake het in de ruimten van een horecabedrijf nuttigen van niet door dat horecabedrijf verstrekte spijzen.
- 20 Omzetgarantie
- Een schriftelijke verklaring van de klant dat terzake één of meer horecaovereenkomsten door het horecabedrijf minimaal een bepaald bedrag aan omzet zal worden gerealiseerd.
- in geval van overmacht aan de zijde van het horecabedrijf als bedoeld in artikel 15;
- indien de gast niet of meer dan een half uur te laat verschijnt;
- indien de klant, ondanks een daartoe strekkend verzoek, niet tijdig een omzetgarantie afgeeft;
- indien de klant op enige andere wijze niet volledig voldoet aan al zijn verplichtingen welke hij uit welken hoofde ook jegens het horecabedrijf heeft.
- Bij annulering meer dan een maand voor het tijdstip waar op krachtens de horecaovereenkomst de eerste horecadienst zal moeten worden verleend, nader te noemen: “de ingangsdatum”, is de klant niet gehouden enige vergoeding aan het hotelbedrijf te betalen.
- Bij annulering meer dan 14 dagen voor de ingangsdatum is de klant gehouden 50% van de reserveringswaarde aan het hotelbedrijf te betalen.
- Bij annulering meer dan een week voor de ingangsdatum is de klant gehouden 75% van de reserveringswaarde aan het hotelbedrijf te betalen.
- Bij annulering minder dan een week voor de ingangsdatum is de klant gehouden 100% van de reserveringswaarde aan het hotelbedrijf te betalen.
- Bij annulering meer dan vijf werkdagen voor de ingangsdatum is de klant niet gehouden enige vergoeding aan het hotelbedrijf te betalen.
- Bij annulering minder dan vijf werkdagen voor de ingangsdatum is de klant gehouden 100% van de reserveringswaarde aan het hotelbedrijf te betalen.
- de reserveringswaarde of, indien dat meer is.
- de kosten van executie;
- de gerechtelijke en buitengerechtelijke inningskosten;
- de rente;
- de schade;
- de hoofdsom.